Coast 2 coast på rulleski – læs Jørgen Møholts beretning

C 2 C er et specielt løb, der går fra Skallerup Klit ved Vesterhavet til Palmestranden i Frederikshavn. Ideen bag løbet er at man siger god nat til solen, når den går ned i vest kl. 22.22. og løber 50 km over til Østkysten og siger god morgen til den, når den står op der ved 04.30 tiden. Det er altså et natløb på årets korteste nat.

Det er ikke en konkurrence og man får ikke noteret nogen tid. Vil man have en tid, må man selv klare det. Der er mulighed for at løbe hele vejen selv eller at deltage i ”Bike and run”. Der er man et par, der deler en cykel under løbet. Jeg har hørt om løbet fra min søns svigerfamilie, der var med sidste år, hvor det blev afviklet for første gang.

Løbet er for 800 deltagere og tilmeldingerne er hurtigt udsolgte, så man skal være på mærkerne.

For en lille måned siden fik jeg tilbudt en plads, på afbud, i dette løb og efter at have kontaktet arrangørerne for at høre om jeg måtte deltage på rulleski, sagde jeg ja.

Vi startede på stranden ved Skallerup Klit kl. 22.22. med et kanonskud. Derefter løb vi på benene, uden cykler og rulleski, 1 km langs stranden til en parkeringsplads, hvor vi hentede cykler og ski. Løberne blev på vejen, der var smal og ikke egnet til overhalinger, hvilket jeg heller ikke var interesseret i, for jeg skulle følges med sønnen og hans svigerfamilie. Efter yderligere en km drejede løberuten ned ad en smal grusvej, men jeg fortsatte ad asfaltvejen i en lille sløjfe til jeg mødte løberne igen på en smal asfalteret sti. Stien var våd efter regnvejr og der var skyllet mudder ud nogle steder. Et sted var der en nedkørsel, hvor jeg valgte at tage rulleskiene af, fordi jeg ikke var sikker på om jeg kunne bremse med mudder og græs på asfalten. Efter denne asfaltsti kom vi ud på en rigtig vej, med udmærket asfalt og jeg kunne sætte farten op og begynde at lede efter dem, jeg var sammen med.

Familieholdet i Skallerup før start

De fleste løbere og cykler havde en eller anden form for lygter med. Jeg så blandt andet et lille juletræ og en lyskæde, der var viklet om en taske på bagagebæreren på en cykel. Der var også batterilygter så kraftige som billygter. Der var et flot syn med alle de lygter både for og bag mig.

Selv havde jeg en pandelampe fra Netto og en blinkende cykelbaglygte. Jeg havde været nervøs for om jeg kunne se noget i pandelampens skær. Det kunne jeg, selv om våd asfalt i en skov opsuger næsten alt lys. Når jeg var usikker satte jeg farten lidt ned og jeg bremsede ned ad alle bakker.

På vej gennem natten

Depoterne var et kapitel for sig. Det første kom efter 4 km. Der blev serveret lidt forskellige drikke. Jeg fik æblemost, men der var også andet. Næste depot efter 7 km, hvor julemanden tog imod og serverede pebernødder, og sådan gik det slag i slag. Der var depoter i alle småbyerne, hvor beboerne var gået sammen om at servere. Flere steder var der fakler eller anden belysning, der var med til at højne stemningen. Nogle steder også musik. Det sidste depot havde levende musik og serverede amerikanske pandekager og øl, foruden andre drikke. Der var rejehapser, forskellige kager, slik, frugt og andet som jeg ikke fik smagt på. Desuden var der forskellige drikke foruden kaffe, kakaodrik, vin og fadøl (fra Hancock). Det var absolut ikke nødvendigt at medbringe fortæring selv. Mange steder langs ruten stod folk og klappede af os.

Stemningen var god hele vejen. Jeg hørte ikke en eneste sur bemærkning over mine rulleski, selv om jeg af og til var lidt i vejen på den smalle sti. Men der kom mange bemærkninger om at det var ”sejt”, ”fedt” og ”det turde jeg ikke”, ”skie godt” o.s.v. Der kom flere interesserede spørgsmål til rulleski. Et sted ved et depot tilbød en deltager at hente drikke til mig, så jeg slap for at gå ind over noget græs.

Mit tempo var noget højere end løbernes, så jeg ventede på mit ”hold”ved hvert depot og disse pauser gjorde at jeg var frisk hele vejen. Det begyndte at regne med 11 km tilbage og ved sidste depot besluttede jeg, med 8 km tilbage, at løbe det sidste stykke i godt tempo. Jeg overhalede en masse og kom da også i mål et godt stykke tid før resten af selskabet.

I Frederikshavn fik vi en medalje. Der var mulighed for bad og der var morgenmad til alle deltagere.

Et rigtigt hyggeligt løb. Der et helt specielt at løbe om natten uden gadelygter og sammen med en masse andre. Desværre så vi hverken solnedgang eller-opgang. Men skidt med det. Jeg er klar næste år.

/Jørgen Møholt

En tanke om "Coast 2 coast på rulleski – læs Jørgen Møholts beretning"